Θλιβερά ήταν τα νέα για τον άδικο χαμό του διαχρονικού καλλιτέχνη, που άφησε άφωνο το πανελλήνιο. Η καρδιά του τον πρόδωσε χωρίς οι γιατροί να καταφέρουν να τον επαναφέρουν στη ζωή. Η θλίψη για τον χαμό του ροκά – Τζίμη είναι μεγάλη. Ο Τζίμης Πανούσης έφυγε πολύ νωρίς από κοντά μας!
Ο Τζίμης έφυγε από ανακοπή σε ηλικία μόλις 64 ετών το μεσημέρι του Σαββάτου 13 Ιανουαρίου 2018. Ο Τζίμης Πανούσης, υπέστη καρδιακό επεισόδιο στο σπίτι του γύρω στη μια το μεσημέρι και εξέπνευσε καθ΄ οδόν προς το νοσοκομείο Ερυθρός Σταυρός, που τον μετέφερε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ. Παρά τις προσπάθειες, οι γιατροί στο νοσοκομείο δεν κατάφεραν να τον επαναφέρουν.
Ο Τζίμης Πανούσης είχε στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου καταρρεύσει επί σκηνής στην διάρκεια παράστασής του και είχε μεταφερθεί σε νοσοκομείο, όπου παρέμεινε μερικές ημέρες.
Τζίμης Πανούσης – Αφιέρωμα
Τα πρώτα χρόνια
Γεννήθηκε στις 12/2/54 από μικρασιάτες πρόσφυγες γονείς στην Αθήνα και μεγάλωσε στο Χολαργό. Το 1973 βρήκε από αγγελία δουλειά σε περιοδεύοντα θίασο. Στη συνέχεια εγκατέλειψε το θίασο για να δουλέψει ως υπάλληλος στην Εθνική Τράπεζα από την οποία παραιτήθηκε σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Η μουσική στη ζωή του
Μουσικά δηλώνει αυτοδίδακτος και παίζει λίγο απ’ όλα. Πρώτες προσπάθειες στο χώρο της μουσικής έγιναν με το σχήμα Χαρούμενη Κουδουνίστρα, όταν ακόμα ήταν στο Γυμνάσιο. Στα μέσα με τέλη της δεκαετίας του 1970 σχηματίστηκαν οι Μουσικές Ταξιαρχίες από τον Τζίμη Πανούση (φωνή, στίχοι, μουσική). Η πρώτη εμφάνιση της μπάντας σε κοινό έγινε το 1980 στο Skylab στην Πλάκα, ενώ η πρώτη τους δισκογραφική δουλειά είναι ο δίσκος Μουσικές Ταξιαρχίες που κυκλοφόρησε από την MINOS-EMI το 1982. Νωρίτερα είχε κυκλοφορήσει μία ανεξάρτητη παραγωγή σε κασέτα, το Disco Tsoutsouni.
Ακολούθησαν οι δίσκοι Αν η Γιαγιά μου είχε Ρουλεμάν 1984 και Hard Core, 1985. Το 1983 οι Μουσικές Ταξιαρχίες καμουφλάρονται κάτω από το όνομα Alamana’s Bridge – Γέφυρα της Αλαμάνας- και συμμετέχουν στο δίσκο-συλλογή ελληνικού ροκ Made in Greece Vol.1, παρά τις αντιρρήσεις της τότε δισκογραφικής τους εταιρείας. Από τον επόμενο δίσκο Κάγκελα Παντού 1986 ο Πανούσης αποφασίζει να συνεχίσει μόνος του.
Το 1987 κυκλοφορεί ο τελευταίος δίσκος από την MINOS-EMI Χημεία και Τέρατα. Οι επόμενοι δύο δίσκοι Δουλειές του Κεφαλιού / The Greatest Kitsch Live 1990 και Ο Ρομπέν των Χαζών,1992 κυκλοφορούν από την Music Box International, ενώ το Vivere Pericolosamente από την Warner το 1993. Η επόμενη δισκογραφική του δουλειά κυκλοφόρησε εφτά χρόνια μετά, το 2000, με τίτλο Με Λένε Πόπη (ζωντανή ηχογράφηση). Κυκλοφόρησε επίσης μαζί με το περιοδικό Μετρό το 2002 το ολιγόλεπτο CD με ακυκλοφόρητα τραγούδια από τις τελευταίες παραστάσεις του.
Τελευταία Δεκαετία
Στις 20 Γενάρη του 2009 κυκλοφόρησε ένα διπλό DVD με ζωντανή κινηματογράφηση της παράστασης “Της Πατρίδας μου η Σημαία”, που δόθηκε το 2008 στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο.
Την άνοιξη του 2015 οι Μουσικές Ταξιαρχίες ενώθηκαν ξανά για μια σειρά εμφανίσεων στο Κύτταρο μετά από 30 χρόνια απουσίας.
Η ασχολία του με Ραδιόφωνο και τηλεόραση
Πέρα από τη μουσική o Τζίμης Πανούσης έχει ασχοληθεί κατά καιρούς με το ραδιόφωνο, την τηλεόραση και τον κινηματογράφο. Έχει μια δεκαπεντάχρονη ιστορία σαν ραδιοφωνικός παραγωγός στους ραδιοσταθμούς Top FM, Κανάλι 15, Ωχ FM, Flash 9.65, 88 μισό Θεσσαλονίκης, ΣΚΑΪ 100.3FM, City FM 99.5. Η τηλεοπτική εκπομπή του Κορίτσια ο Τζίμης που επρόκειτο να μεταδοθεί από την τότε ΕΤ 2 το 1995 τελικά κόπηκε, ωστόσο στιγμιότυπά της έχουν κατά καιρούς παρουσιάσει κατά τη διάρκεια τηλεοπτικών συνεντεύξεών του. Έχει εμφανιστεί έκτακτα σε τηλεοπτικές σειρές όπως οι Δέκα Μικροί Μήτσοι. Το 2011 παρουσίαζε καθημερινή ημίωρη ραδιοφωνική εκπομπή σατιρίζοντας πολιτικά γεγονότα με τον τίτλο Δούρειος ήχος, με εναρκτήρια ατάκα Αμερικανοτσολιάδες, ελβετόψυχοι, αλήτες, ρουφιάνοι, δημοσιογράφοι, ελεύθεροι πολιορκημένοι επαγγελματίες ήλθεν η ώραν σας – Αβάντι πόμολο! (με μουσική υπόκρουση το Αβάντι Πόπολο).
Το συγγραφικό του έργο
Έχουν εκδοθεί έξι βιβλία του Πανούση, κυρίως βασισμένα στις ραδιοφωνικές του εκπομπές. Πρώτο ήταν το Η Ζάλη των Τάξεων (Γνώσεις, 1989) που περιέχει 40 ιστορίες ραδιοφωνικής φαντασίας που ακούστηκαν από την εκπομπή Δούρειος Ήχος στον Top FM την περίοδο 1988-89, ακολούθησαν τα Πικρέ, Μικρέ Μου Αράπη (Opera, 1990) που είναι μια σαπουνόπερα 22 επεισοδίων που ακούστηκε από τον Δούρειο Ήχο, το καλοκαίρι του 1989 και Το Κυνήγι της Γκόμενας (Opera, 1992) που αποτελείται από 30 σύντομες γυναικείες βιογραφίες.
Το 1996 κυκλοφόρησε το Υγιεινή Διαστροφή (Opera), για τα 20 χρόνια της παρουσίας του, που συμπεριλαμβάνει την έκδοση σε CD του Disco Tsoutsouni και περιέχει το σύνολο των στίχων των τραγουδιών του μέχρι τότε καθώς και συνεντεύξεις, γκάλοπ κ.α. Τον Ιανουάριο του 2002 παρουσίασε στο περιοδικό ΜΕΤΡΟ τον εναλλακτικό Καζαμία 2002 με τον τίτλο Μωρόν λαβέ, ντυμένος με μαντήλα τύπου Παλαιάς Διαθήκης κρατώντας κούκλα βρέφους, τυλιγμένο με την αστερόεσσα. Στο ίδιο το αφιέρωμα φέρεται και με στολή του Άη Βασίλη με εξάρτυση Αφγανού τρομοκράτη, ν΄ αναφωνεί το σύνθημα για την Καμπούλ: Μπόμπα – τσόντα και καμπάνα αποκαλώντας την ισλαμική μαντήλα μπούργκα-παραδοσιακό ταλιμπανιστήρι.
To 2005 κυκλοφόρησαν ταυτόχρονα ακόμα δύο βιβλία του από τις εκδόσεις Opera με τίτλους Μικροαστική Καταστροφή και Πούστευε και Μη Ερεύνα, ενώ το 2010 κυκλοφόρησε το πολύτομο έργο Ο Στάλιν σκέφτεται για σένα στο Κρεμλίνο.
Κατηγορίες στο πρόσωπό του
Η ιδεολογική στάση του Πανούση και η καυστική του σάτιρα τον έχει φέρει αρκετές φορές αντιμέτωπο με το δικαστήριο, αρχής γενομένης από το 1980, με μία κατηγορία από το Πλημμελειοδικείο Καρδίτσα για περιύβριση αρχής. Ακολούθησαν αρκετές δίκες με κύρια κατηγορία την αθυροστομία του Τζίμη αλλά και τον καυστικό του στίχο που έθιγε άμεσα και έμμεσα πρόσωπα και καταστάσεις.
Κατά την περίοδο πριν την κατάργηση της λογοκρισίας το 1984 από τους δίσκους των Μουσικών Ταξιαρχιών λογοκρίνονταν λέξεις που προσέβαλαν τη δημόσια αιδώ. Με το δίσκο Δουλειές του Κεφαλιού κατηγορήθηκε για περιύβριση εθνικού συμβόλου αφού στο εξώφυλλο του δίσκου εικονιζόταν να ανοίγει τρύπες σε ελληνικές σημαίες..
Ο Πανούσης έχει κατηγορηθεί από το ΚΙΣ για εκφράσεις αντισημιτικών απόψεων συνήθως σχετικά με τις θέσεις του περί την σύρραξη Ισραήλ – Παλαιστίνης. Κατά τη διάρκεια τις εκπομπής του Δούρειος Ήχος στο σταθμό City 99,5 το 2009, δήλωσε κατά τ’ άλλα Εβραίοι – Γουρούνια – Δολοφόνοι κακή σας μέρα, κακό ψόφο να ‘χετε […], και […] ελέγχουν οι εβραίοι όλες τις τράπεζες της αμερικανικής αυτοκρατορίας, ελέγχουν όλο το Σόου Μπιζ που είναι σε επιδέξια εβραϊκά χέρια […], παραπέμποντας ταυτόχρονα στον πόλεμο στη Γάζα.
Το 2013, Ελληνικές εβραϊκές κοινότητες ενοχλήθηκαν από τη χρήση ενός συμβόλου στην αφίσα του Πανούση για την παράσταση Troika Club, που απεικόνισε το αστέρι του Δαβίδ μπλεγμένο με μια σβάστικα, το εν λόγω σύμβολο χρησιμοποιείται από την σέχτα των ρεαλιστών. Σε σχέση με αυτό το σύμβολο έχει κάνει δηλώσεις για την ισραηλιτική πολιτική, χρησιμοποιώντας την λέξη “εβραιοναζί”.
Ο Τζίμης Πανούσης είχε έναν γιο, τον Άρη, και μια κόρη, τη Φωτεινή.
Σχόλια